Warsztaty SMS Sejny - Wilno - Łoździeje

9-10 listopada 2007 r.

Młodzieżowe Radio Internetowe
SMS „BOREK”

Miejsce spotkania: Gimnazjum Nr1 im. Jana Pawła II w Sejnach
ul. Mickiewicza 36

rzeźba w glinie

radio

film

wolontariat

dziennikarstwo

LARP
Live action role-playing


PROGRAM:
Piątek – 9.11.2007 r.
16.00 – 18.00 – Warsztaty cz. I
Grupa Zielona – warsztat filmowo- fotograficzny
Grupa Pomarańczowa – warsztat studyjny- radiowy
Grupa Różowa – warsztat dziennikarsko – reporterski
Grupa Niebieska – warsztat wolontariatu
Grupa Fioletowa – warsztat plastyczny
18.00 – 19.00 – Spotkanie – prezentacja Przewodnika Radio SMS
19.00 – 21.00 -
LARP Live action role-playing - Klasztor podominikański w Sejnach

Sobota 10.11.2007 r.
9.00 – 11.00 – Warsztaty cz. II
Grupa Zielona – warsztat filmowo- fotograficzny
Grupa Pomarańczowa – warsztat studyjny- radiowy
Grupa Różowa – warsztat dziennikarsko – reporterski
Grupa Niebieska – warsztat wolontariatu
Grupa Fioletowa – warsztat plastyczny
11.00 – 12.00 – Podsumowanie Spotkania
Prezentacja filmu o warsztatach
Wystawa prac plastycznych
14.00 - 16.30 - Wigierska Kolej Wąskotorowa

Młodzieżowe Radio Internetowe
SMS BOREK

CAG 2007

warsztaty prezentera radiowego
prowadzenie: Krzysztof Tur
 

Większość ludzi, z którymi przyjdzie Wam w waszym dziennikarskim żywocie współpracować będzie się Was w jakiś tam sposób obawiać, lub po prostu będzie was olewać. Niektórzy będą chcieli za Waszym pośrednictwem załatwić swoje interesy, inni będą chcieli wykorzystać Wasze możliwości do innych, niekoniecznie legalnych celów. Nieraz znajdziecie się w sytuacjach niewygodnych i dziwnych Dlatego dokładnie przeczytajcie, co następuje:

*

Nigdy nie przyjmuj łapówek od swoich rozmówców (hm....)
*

Nie podpisuj zdjęć swoim nazwiskiem, jeśli ich sam nie zrobiłeś (nawet , jeśli masz pozwolenie)
*

Terminy spotkań potwierdzaj kilkakrotnie, najlepiej w sposób pisemny
*

Archiwizuj swoje artykuły/programy, oraz dokumenty, których użyłeś do ich stworzenia
*

Pamiętaj, że to innym zależy na Twoim zdaniu i opinii na temat ich działalności czy produktu
*

Nie używaj słów, których znaczenia nie znasz. Jeśli jesteś młodym dziennikarzem ucz się od starszych i słuchaj co mają do powiedzenia. Popisywanie się słownictwem zostaw dla tych, którzy mają pojęcie co znaczą słowa, którymi się posługują
*

Autoryzacja wymagana jest wyłącznie w prasie. Jeśli pracujesz w radio wyśmiej każdego kto cię o nią poprosi
*

Jeśli umawiasz się na wywiad z "gwiazdą", która wystąpi w Twoim mieście zadzwoń wcześniej do managera i zapytaj czy możesz się spotkać z artystą i kiedy.
*

Do wywiadów przygotowuj się tak starannie, jak to tylko możliwe
*

Pamiętaj o tym, że ochroniarz to zazwyczaj głupek, który ma szefa, którego się boi
*

Szefem na każdej imprezie jest jej organizator i to on decyduje o twoim wejściu, a nie ochrona
*

Do ochrony zwracaj się zawsze uprzejmie, ale zdecydowanie
*

Wobec swoich słuchaczy/czytelników zawsze bądź maksymalnie uprzejmy. Dzięki nim masz co jeść!
*

W publikacjach/audycjach zamieszczaj zawsze sprawdzone po wielokroć informacje.
*

Pamiętaj, ze działasz w interesie społecznym i w imieniu swoich czytelników/słuchaczy
*

Bądź pewien swojej wartości
*

Na konferencjach prasowych mów jak najmniej, jak najwięcej i najdokładniej słuchaj
*

Czasami pozornie nieciekawe tematy okazują się sensacyjnymi
*

Łap jak najwięcej kontaktów z ludźmi, którzy mogą ci umożliwić ciekawe rozmowy, spotkania itp.
*

Trzymaj się sensu rzeczy a słowa same się znajdą
*

Cecha wyróżniającą dobre dziennikarstwo jest naturalność stylu i bezpretensjonalność formy
linki
Polska Agencja Prasowa
www.pap.com.pl

Interia.pl - NEWSROOM
http://newsroom.interia.pl

Info.Onet.pl
http://info.onet.pl

Korespondent.pl
www.korespondent.pl

Internet dla dziennikarzy i mediów
http://media.netpr.pl

Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich
http://www.sdp.pl

TV MANIA
www.tvmania.pl

Polska Agencja Prasowa
www.pap.com.pl

Słowa w Sieci
www.slowawsieci.com

Rzeczpospolita
www.rzeczpospolita.pl

Gazety Lokalne
www.gazetylokalne.pl

Statystyka Publiczna
www.stat.gov.pl

Krajowa Rada Radiofonni I TV
www.krrit.gov.pl

Centrum Badania Opinii Społecznej
http://www.cbos.pl

Wiadomości Internetowe
www.winter.pl

Stowarzyszenie Prasy Lokalnej
www.spl.top.pl

Strona dla dziennikarzy radiowych
http://radiooz.republika.pl

slowawsieci.com

dziennikarz.prv.pl

http://www.wirtualnemedia.pl

http://www.media.2con.pl

http://www.medialink.pl

http://www.trojka.net

http://www.crmedia.pl

http://www.mmcafe.pl
Rady dla Prezentera


Valerie Geller przygotowała listę porad dla twórców audycji talk. Ma być to recepta na udany
program:

- mów tak, aby twój słuchacz mógł "zobaczyć" to o czym mówisz; opisuj szczegóły; świat nie
jest czarno-biały, używaj kolorów

- zacznij swój monolog od historii szczególnie interesującej; to oczywiste, ale często się o
tym zapomina

- mów prawdę; słuchacz wyczuje, że kłamiesz

- staraj się wyczerpać temat, ale nie wyczerpuj słuchacza; nie nudź, bo zanudzisz swoich
odbiorców

- jeśli nagle zdarzy się coś ważnego przerwij program, odwołaj umówionego gościa; to trudne,
ale warto się potrudzić

- słuchaj radia w którym pracujesz, słuchaj audycji swoich kolegów

- podawaj przykłady z własnego życia - są bardziej sugestywne

- jeśli powiedziałeś wszystko, co było do powiedzenia skończ temat

- jeśli czegoś nie wiesz przyznaj się do tego; słuchacz uwielbia czuć, że jesteś taki sam jak
on

- bądź sobą

- ryzykuj, próbuj wszystkiego, nie bój się nikogo i niczego.